Köpvillkor

Våra kunder är viktiga för oss och vår målsättning är att erbjuda så bra service och information som möjligt. Här har vi samlat information om våra betalnings- och leveransalternativ samt hur du lättast gör en serviceanmälan. Skötselråd hittar du i menyn på hemsidan. På kontakt hittar du vägbeskrivning med karta samt telefonnummer om du vill komma i kontakt med oss.

 

BETALNINGSALTERNATIV- Vid köp i webshop

Vi samarbetar med Klarnas betalningslösning. När du beställer via Tibergs Möbler betalar du enkelt med de betalsätt som Klarna erbjuder.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos Klarna.se https://www.klarna.com/se/villkor/

 

Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått din beställning.

  • Få alltid din beställning innan du betalar
  • Betalningstid - alltid minst 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning**

Läs mer om Klarna Faktura betalning här 

 

Delbetalning

Du kan ansöka om att betala i din egen takt eller betala ett fast belopp per månad. När du delbetalar med Klarna gäller alltid följande:

  • Du får hem varan innan du betalar
  • Du samlar alla dina köp på en månadsfaktura
  • Du betalar i din egen takt eller ett fast belopp per månad

Konto - betala i din egen takt 
Du betalar valfri summa per månad. Det lägsta belopp du kan betala är 1/24 av beloppet som återstår och inte mindre än 50 kr varje månad. Du kan när du vill betala hela det återstående beloppet. En administrationsavgift om 29 kr i månaden tillkommer på fakturan.

Exempel: Vid ett köp om 10000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande nominella årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Fast delbetalning 
Fast delbetalning från Klarna innebär att du delar upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader (och hos vissa butiker t.o.m. 36 månader). Du vet från början vilken din månadskostnad blir – och du vet när du har betalat klart.

Läs mer om Klarna Delbetalning här 

 

Kortbetalning

Betalning med kort via Klarna kan ske med hjälp av Visa eller MasterCard. För att använda kort som betalsätt behöver du ange kortnummer, kortets giltighetstid samt CVC-koden. Ingen avgift tillkommer vid köp.

 

Betala direkt

Med Klarnas Betala direkt kan du genomföra en betalning från ditt bankkonto. Om du tidigare registrerat ditt bankkonto för direktbetalning hos oss (med ett autogiromedgivande), antingen via Klarnas kundportal eller i samband med ett köp, så räcker det att du godkänner betalningen med Mobilt BankID. Har du ännu inte registrerat dig för direktbetalning så kan du göra det med några enkla steg och bekräfta med Mobilt BankID. Vi delar aldrig dina bankuppgifter med någon förutom din bank.

Hur och när dras pengarna från ditt konto? 
Pengarna dras från ditt konto i samband med att butiken hanterat din beställning. Det sker vanligtvis när varorna skickas av butiken, eller direkt vid köpet vid köp av digitala varor. Du kan läsa mer om när pengarna dras från ditt bankkonto och vad som gäller för din betalning i Klarnas villkor för autogiro. Om det av någon anledning inte går att dra pengarna kommer du att få en faktura i stället. Skulle du därefter inte få dina varor, eller om det är något fel på dem, gäller självklart Klarnas köparskydd. Du kan kan läsa mer om hur vi hanterar din data i vår dataskyddspolicy.

 

 

PRISER

Vi har valt att alltid ha bästa pris på våra varor. För att du skall känna dig trygg i ditt köp hos oss lämnar vi till och med prisgaranti. Det innebär att om du hittar samma vara till ett lägre ordinarie pris någon annanstans får du mellanskillnaden tillbaka.
 

Prisgarantin gäller under samma förutsättningar (fraktvillkor m.m.). Prisgarantin gäller upp till en månad efter beställning och måste styrkas med annons, offert eller liknande.

Alla priser är inkl. 25% moms. Vi reserverar oss för ev. feltryck. Detta innebär att vi förbehåller oss rätten att revidera t.ex. mått och prisuppgifter om de inte stämmer. Observera att priserna på produktöversikten är prisexempel.

 

KAMPANJER, ERBJUDANDEN & RABATTER

Erbjudanden, rabatter och kampanjer kan ej kombineras med varandra. Endast en kampanj, rabatt eller erbjudande kan utnyttjas i taget.

 

LEVERANSTIDER

Leveranstiden anges på respektive produkts sida. Alla leveranstider är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order tills dess att försändelsen skickas från vårt lager. 

En del av våra varor finns i lager i anslutning till butiken men när vi måste beställa er produkt är normal leveranstid ca 4 - 8 veckor från fabrik men kan även vara längre tex för stoppmöbler.

 

Vid beställning av varor med olika leveranstider så skickas varorna vid ett och samma tillfälle tillsammans med varan med längst leveranstid


Om leveransförseningar eller avvikelser uppstår utifrån vad som angivits i ditt leveransbesked så meddelar vi dig om detta snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

 

MONTERING

En del möbler kommer färdigmonterade. Andra är helt eller delvis omonterade. Under ”SPECIFIKATIONER” anges monteringsinformation för varje produkt.

Oftast är möblerna paketerade för att förhindra skador under transport. Avemballering och montering ingår inte i priset. Rådgör med din säljare så du vet hur dina möbler kommer.

 

 

HÄMTNING & LEVERANS

 

Hämta själv

Du har alltid möjligheten att hämta dina varor själv på vårt lager på Bangatan 19, Göteborg. Hämtning sker under våra öppettider vardagar som helger. Lånesläp finns att tillgå utan kostnad. Reservera lånesläpet några dagar innan hämtning så att det finns ledigt till dig.

 

StorGöteborg

Bor du i Göteborg med omnejd så levererar vi med egen bil. Dag och tid för leverans bokas då vi har varan på plats. Vi levererar vardagar mellan 10-17 och olika dagar på olika distrikt.

 

Leveransalternativ inom StorGöteborg:

  • Brons - Standard frakt. Fri frakt för order över 1.500kr, Levereras av en chaufför till tomtgräns/port alternativt så nära transportbilen kommer.
     
  • Småförsändelser skickas i allmänhet till ombud.
     
  • Silver- 595 kr. Chauffören bär in din beställning i din bostad och ställer den i er hall. Uppackning och montering ingår ej.

 

Leveransalternativ till övriga Sverige

Leveransalternativ

  • Brons - Standard frakt. Fri frakt för order över 1.500kr, Levereras av en chaufför till tomtgräns/port alternativt så nära transportbilen kommer.
     
  • Småförsändelser skickas i allmänhet till ombud.

Leveranstider är vardagar mellan 7-17. 

 

Att tänka på vid möbelleverans

Gör plats så leveranspersonal kan ställa in möblerna utan att riskera att välta ner eller göra sönder något. Är golvet ömtåligt, tänk på att skydda det då det inte alltid är möjligt, av arbetsmiljöskäl, att ta av sig skorna vid tunga leveranser. 

 

Outhämtat paket / ej mottagen order

  • Hemleverans. Om du missar avtalad tid för leverans, vägrar ta emot din beställning försändelsen eller om mottagaren angivit felaktiga leveransuppgifter så debiteras du den faktiska fraktkostnaden för returen/omleveransen, samt en administrativ avgift på 200 kr

  • Ombudsleverans. Vid outlösta paket eller om mottagaren angivit felaktiga leveransuppgifter så debiteras du den faktiska fraktkostnaden för returen. Ca 250 kr – 590 kr beroende på paketets storlek.

 

Annan leveransadress / Ändring av leveransadress

  • För att byta leveransadress måste beställningen vara betald före inbokning av leverans.
    Har ni valt betalning mot faktura, kontakta oss så skickar vi ut din faktura för betalning.
     
  • Om varan redan har skickats från oss debiteras du den faktiska fraktkostnaden för omleveransen, samt en administrativ avgift på 200 kr.

 

SERVICEANMÄLAN

Skulle det vara något fel på dina nya möbler, anmäl felet till vår serviceavdelning.
Med bild på möbeln, bild på skadan samt bild på eventuell stämpel på undersidan av möbeln.
Anmäl reklamation här


Är reklamationen godkänd och om varan skall gå i retur står vi givetvis för returfrakten/bytet. Detta gäller om du fått varan levererad hem när du köpte den. Har du själv hämtat varan ombesörjer du som kund retur/byte av varan. 


Vanligt slitage eller felaktigt handhavande eller skötsel godkänns inte som reklamation. T.ex. sprickor i massiva ekmöbler p.g.a. bristande inoljning. Tänk på att trä är ett levande material och skiftningar i färg och struktur är vanligt förekommande och helt normalt och ligger ej till grund för reklamation. Läs mer under skötselråd.


Observera att tygfärger och betsfärger som visas på hemsidan kan skilja nyansmässigt mot verkligheten. Är du osäker så kontakta oss i butiken så hjälper vi dig gärna med ett färgprov om möjligt.


Transportskador:

Eventuella transportskador måste anmälas direkt vid mottagandet av varan till transportbolaget och inom tre dagar till oss. Anmälan av transportskada som inkommer till oss efter 14 dagar avvisas. Syna därför alltid varan noga när du tar emot den. Observera att det måste vara noterat på fraktsedeln eller handscannern och att du måste spara emballaget så att detta kan besiktigas, när ärendet undersöks. 

Anmäl transportskada här

 

ÅNGERRÄTT

Du har 14 dagars ångerrätt på varor du köpt i vår webshop enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler från det datum du mottagit varan. Den returnerade varan bör vara i originalemballage och i lika gott skick som du mottog den. (läs mer)

Du behöver skicka tillbaka varan till oss inom 14 dagar från den dag du meddelat att du ångrar dig.

Ångerrätten gäller inte:

  • För företagskunder.
  • Varor köpta i vår fysiska butik.
  • Av hygieniska skäl gäller inte ångerrätten för uppackade sängtillbehör såsom bäddmadrasser, sängkläder, madrasskydd och liknande.
  • När det gäller specialtillverkade varor eller varor som fått en tydlig personlig prägel gäller särskilda regler som kan medföra att ångerrätten inte gäller.


Vill du utnyttja ångerrätten observera då att du behöver stå för kostnaden av returen så snart varan påbörjat sin resa till dig. Leveranstiden kan vara väldigt kort även om normal leveranstid på beställningsvaror är 4-8 veckor.Returfrakten står du själv som kund för observera att denna kan skilja sig ifrån ursprungsfrakten. 

Efter godkänd retur får du hela köpesumman tillbaka, normalt tar detta 3-5 arbetsdagar dock senast inom 30 dagar. 

 

Så här returnerar du

  • Som kund ansvarar du för att varan är tillräckligt väl emballerad för att kunna returneras utan att bli skadad eller smutsig under transporten. Om produkten ej är i originalskick debiteras du för värdeminskningen, eventuell värdeminskning dras från returbeloppet. (läs mer)
     
  • Returfrakten står du som kund för, du kan själv välja vilket transportbolag du vill använda. Det går även bra att reutrnera i butiken i Majorna.
     
  • Viktigt är att du meddelar oss via mail (kundservice@tibergsmobler.se) när du skickat tillbaka varan samt vilket fraktbolag du använt. Uppge om möjligt också sändningsnummer. Om du har möjlighet att returnera din beställning personligen så går det givetvis också bra.
     
    Returen skickas till adressen nedan, observera att vi inte har möjlighet att hämta försändelser som skickats till ombud.
     
    Johan Tibergs Möbler AB
    Bangatan 19
    414 63 Göteborg

    031 122 400




Returens skick. Om produkten har använts mer än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktioner förbehåller vi oss rätten att göra ett prisavdrag motsvarande värdeminskningen som uppstått i samband med hanteringen. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Produkten behöver alltså returneras i samma skick som den mottogs. Om produkten inte kan returneras i ett oförändrat skick behöver du omgående kontakta vår Kundservice.


Vi reserverar oss mot eventuella feltryck på hemsidan.

 

Sidan är senast uppdaterad: 2020 - 03 - 16