Retur & Reklamation

Du kan avboka beställningen om den inte redan är paketerad eller skickad. Avbokningen räknas som en retur, om den sker efter att produkten är skickad. Returkostnad tillkommer.

Läs mer under 'Vad kostar en retur?'. 

Har du upptäckt ett fel på din produkt? Vi hjälper dig! Kontakta oss:

Mejl: kundservice@tibergsmobler.se Vi skickar ut ett automatiskt svar till dig när vi har mottagit ditt mejl.

Telefon: 031-12 24 00 (Val 3). Du kan nå oss på telefon under vardagar, mellan klockan 10–12.

Var vänlig att:

  • Bifoga ditt ordernummer
  • Bifoga en detaljerad beskrivning om hur, och när, du upptäckte felet
  • Bifoga en översiktsbild av produkten
  • Bifoga en närbild på skadan eller felet
  • Bifoga en bild på emballaget
  • Bifoga en bild på etiketten från leverantör eller produktionsstämpel. Du kan ofta hitta denna på under- eller baksidan av möbeln för att se tillverkningsnummer och artikelnummer (Detta gäller inte stoppmöbler)

Vi har skapat en guide för reklamation: Reklamationsguide. Du hittar information för hur du reklamerar en vara, samt den information vi efterfrågar, i guiden.

Vi ser gärna att du är så utförlig som möjligt vid beskrivning av ditt ärende, då detta underlättar handläggningen.

Vi återkommer till dig inom 3–10 dagar efter att vi mottagit din anmälan.

Slitage, felaktigt handhavande eller misskötsel är inte en giltig grund för reklamation. Detta gäller till exempel sprickor i massivt trä på grund av bristande inoljning. Tänk på att trä är ett levande material. Skiftningar i färg och struktur är därför vanligt förekommande.
Observera att de tyg- och betsfärger som visas på hemsidan kan skilja mot verkligheten, vad gäller nyans. Detta ligger därmed inte som grund för reklamation. Är du osäker på färg eller bets? Kontakta oss i butiken, så hjälper vi dig gärna med färgprov (om möjligt).

Du blir återbetalad för de returnerade produkterna (minus eventuell returfraktkostnad) efter din retur har blivit godkänd.

Återbetalningen tar cirka 3–5 arbetsdagar, dock högst 30 dagar.

Saknas något i din leverans? Kontakta oss via mejl på webshop@tibergsmobler.se, så hjälper vi dig vidare.

Den returnerade produkten bör vara i emballaget du mottog den i. Produkten ska vara i lika gott skick vid retur, som vid mottagande. Kan du av någon anledning inte returnera produkten i oförändrat skick? Kontakta oss omgående på kundservice@tibergsmobler.se.

Vi förbehåller oss rätten att göra ett avdrag på återbetalningen vid värdeminskning av produkten. Detta gäller till exempel om skicket av produkten har försämrats så att den inte går att sälja till ordinarie pris. Värdeminskningen dras från returbeloppet.

Webshop | Du har 14 dagar ångerrätt, från det datum du mottagit din beställning (enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Ångerrätten gäller för produkter du handlat på vår hemsida.

Butik | Ångerrätten gäller inte för produkter du handlat i vår butik. Följande schablonersättning gäller: 

Lagervaror: 20% av priset, om avbeställning sker senare än 7 dagar efter köp (dock lägst 300 kronor). 

Beställningsvaror: 20% av priset, om avbeställning sker inom 3 dagar av köp. Upp till 100% av priset, om avbeställning sker senare än 3 dagar efter köp (beroende på produkt och utformning). 
 

Det finns tillfällen då ångerrätten inte gäller:
  • Ångerrätten gäller inte företagskunder
  • Ångerrätten gäller inte sängtillbehör (till exempel bäddmadrasser, sängkläder, madrasskydd och dylikt) på grund av hygieniska skäl
  • Ångerrätten gäller inte specialtillverkade produkter
  • Ångerrätten gäller inte produkter som fått en tydlig personlig prägel (till exempel genom val som inte finns att välja på vår hemsida)

1. Anmäl returen

Du anmäler returen genom att kontakta vår kundtjänst via mejl, på webshop@tibergsmobler.se. Var vänlig att ange ordernummer och namnet på produkten du vill returnera. Du måste anmäla returen inom 14 dagar av att du mottagit produkten. 

Vi skickar returhandlingar för DHL Servicepoint via mejl, så att du själv kan skriva ut dem. Har du inte tillgång till skrivare? Vi kan skicka fraktetiketten via post. Det går även bra att returnera beställningen i vår butik i Göteborg, eller via valfritt fraktbolag. Var vänlig att kontakta oss för mer information.

Du behöver inga returhandlingar om returen ska bli upphämtad hos dig. 

2. Skicka tillbaka produkten

När du har anmält din retur, och mottagit din fraktetikett, behöver du skicka tillbaka produkten till oss. Du som kund står för returfrakten. Returen ska vara oss tillhanda inom 14 dagar från att du anmält din retur.

Fäst returetiketten synligt på paketet (över den gamla etiketten). Lämna in returen hos valfritt DHL-ombud, eller i vår butik i Göteborg.

Du som kund är ansvarig för att produkten är tillräckligt emballerad för att returen inte ska bli skadad eller smutsig i transporten. Läs mer under ”Vilket skick ska returen vara i?”.

3. Pausa fakturan

Rapportera din retur till Klarna, för att pausa din faktura. Du rapporterar returen genom att logga in på klarna.se (eller i appen). Klicka på "Rapportera retur", följt av "Jag har returnerat mina varor". 

Du blir återbetalad efter returen har blivit godkänd. Återbetalningen tar cirka 3–5 arbetsdagar, dock högst 30 dagar.

Har produkten blivit skadad under transporten? Du måste anmäla transportskador till transportbolaget direkt när du tar emot produkten. Vi rekommenderar därför att du synar produkten noga när du tar emot den. Se till att skadorna blir noterade på fraktsedel eller handscanner.

Du ska anmäla transportskador till oss inom tre dagar efter att du tagit emot produkten. Vi avvisar anmälningar som kommer till oss efter 14 dagar. Det är viktigt att du sparar emballaget, så att vi kan besiktiga detta när vi undersöker ärendet.

Kontakta oss för att skapa ett ärende, så hjälper vi dig vidare:

Mejl: kundservice@tibergsmobler.se Vi skickar ut ett automatiskt svar till dig när vi har mottagit ditt mejl.

Telefon: 031-12 24 00 (Val 3). Du kan nå oss på telefon under vardagar, mellan klockan 10–12.

Var vänlig att:

  • Bifoga ditt ordernummer
  • Bifoga en detaljerad beskrivning om hur, och när, du upptäckte felet
  • Bifoga en översiktsbild av produkten
  • Bifoga en närbild på skadan eller felet
  • Bifoga en bild på emballaget
  • Bifoga en bild på etiketten från leverantör, eller produktionsstämpel. Du kan ofta hitta denna på under- eller baksidan av möbeln för att se tillverkningsnummer och artikelnummer (Detta gäller inte stoppmöbler)

Vi ser gärna att du är så utförlig som möjligt vid beskrivning av ditt ärende, då detta underlättar handläggningen.

Vi återkommer till dig inom 3–10 dagar efter att vi mottagit din anmälan.

Du som kund står för frakten av returen.

Vi debiterar 95 kronor, eller 195 kronor, för mindre försändelser som går att returnera via fraktombud (DHL Servicepoint). Priset är beroende på storleken av produkten. 

Vid större produkter som kräver upphämtning ska frakten ske via vårt fraktbolag. Priset är beroende på storleken av produkten.

Det går bra att returnera beställningen i vår butik i Göteborg (eller via valfritt fraktbolag). Var vänlig att kontakta oss för mer information.